Swedish - anyone?

A place for Subjects and Hypnotists to come together.

Moderator: EMG

Swedish - anyone?

Postby poppee » August 5th, 2005, 8:01 am

Trying to find others from Sweden, maybe Denmark or Norway. Man, woman, old, young, doesn’t matter.
Contact me (på ditt eget språk förstås).
Ciao!
poppee
Newbie
Newbie
 
Posts: 7
Joined: July 20th, 2005, 12:00 am

Re: Swedish - anyone?

Postby sandy82 » August 5th, 2005, 8:18 am

poppee wrote:Trying to find others from Sweden, maybe Denmark or Norway. Man, woman, old, young, doesn’t matter.
Contact me (på ditt eget språk förstås).
Ciao!


Poppee, several from Denmark. I don't recall seeing contributors to the Forums from Norway or Sweden. Austria, Germany, the Netherlands?
sandy82
Guru
Guru
 
Posts: 652
Joined: April 16th, 2005, 12:00 am

Postby makidas » August 5th, 2005, 11:54 pm

All I know about Sweden is Meshuggah!!! By the way, can you tell me what Meshuggah means in English by chance, not to get too off topic.
I may be wrong....

But what happens if I'm right?
makidas
Guru
Guru
 
Posts: 413
Joined: April 4th, 2005, 12:00 am

Postby sandy82 » August 6th, 2005, 10:37 am

makidas wrote:All I know about Sweden is Meshuggah!!! By the way, can you tell me what Meshuggah means in English by chance, not to get too off topic.


Poppee, I apologize in advance for "stealing" your reply. I thought Makidas would find it especially interesting.

"Meshuggah" didn't look Swedish to me. In fact, it looked like Hebrew or Yiddish. Before I would make such an unsupported statement, I did a quick check in Google.

"Meshuggah" (Yiddish) means "Galen" (Swedish) means "mad, crazy" (English).

Here's some more detail.

http://susning.nu/Meshuggah

"Meshuggah är det argaste metalbandet som finns. Bandet formades i Umeå 1987. Ordet Meshuggah betyder "Galen" på Jiddish. Dom spelar mycket hård progressiv metal... ."

"Meshuggah is the angriest metal band that can be found. The band was formed in [the Swedish town of] Umeå in 1987. The word Meshuggah means "mad, crazy" in Yiddish. It plays very hard progressive metal...."

"som finns" here can probably be better translated as "in existence."

Swedish is not that difficult to read. With the help of a dictionary and a few rules, the language above is easy. As in English, the (e)d means a past tense. The "s" means a passive voice. Then about 50 short words to memorize. A noun ending in -et or -en is "the noun".

Meshuggah are the [blank]est metal band that is found. The band was formed in Umeå 1987. The word Meshuggah means (betyder, see German "bedeute") "Galen" [Galen means ____ ] in Yiddish. It plays "much" [i.e., very] hard progressive metal...

In the end, two words to look up in the dictionary: Arg and Galen.
sandy82
Guru
Guru
 
Posts: 652
Joined: April 16th, 2005, 12:00 am

Geee

Postby poppee » August 8th, 2005, 9:34 am

I’m impressed Sandy. You gave a far better answer than I ever could. Thank you.
poppee
Newbie
Newbie
 
Posts: 7
Joined: July 20th, 2005, 12:00 am

Postby cardigan » August 18th, 2005, 11:40 am

Jeg er fra DK. Hej med dig! Du er den første svensker/skandinav, jeg er stødt på her. Har du haft kontakt med andre?

Cardigan
Certified hypnotist C.I., C.H.
http://milnet.dk
cardigan
Guru
Guru
 
Posts: 532
Joined: June 22nd, 2005, 12:00 am

Postby poppee » August 19th, 2005, 6:04 am

Hej.

Jomen. En annan man i Sverige har jag stött på. Det ska visst finnas några danskar till här (rykten).

Kan du hypnos själv eller är det mer spännande att bli hypnotiserad? Jag har gått en utbildning, men i Sverige (och två länder till) är det olagligt att hypnotisera någon och ta betalt om du inte är läkare, tandläkare, terapeut, psykolog eller socialtjänsteman. Fast många struntar i det. Men det gör i alla fall att många i Sverige tycker att det är skumt med hypnos. Inte jag :-).

Har du haft några egna erfarenheter?

P.
poppee
Newbie
Newbie
 
Posts: 7
Joined: July 20th, 2005, 12:00 am

Postby cardigan » August 19th, 2005, 2:39 pm

poppee wrote:Hej.

Jomen. En annan man i Sverige har jag stött på. Det ska visst finnas några danskar till här (rykten).

Kan du hypnos själv eller är det mer spännande att bli hypnotiserad? Jag har gått en utbildning, men i Sverige (och två länder till) är det olagligt att hypnotisera någon och ta betalt om du inte är läkare, tandläkare, terapeut, psykolog eller socialtjänsteman. Fast många struntar i det. Men det gör i alla fall att många i Sverige tycker att det är skumt med hypnos. Inte jag :-).

Har du haft några egna erfarenheter?

P.


Hej.

Jeg kan selv hypnotisere. Jeg har eksperimenteret med det i omkring 35 år nu! Men kun som hobby. Jeg overvejer at forsøge at starte op som seriøs hypnotisør. Det interesserer mig mere og mere nu.

Jeg har haft held til at få flere til at holde op med at ryge, og jeg har haft store resultater med mig selv også - med selvhypnose. Dog ikke på det seksuelle område med ting herfra! :P Mest i området selv-forbedring.

Mente du, at du har en uddannelse som hypnotisør? - Jeg forstod ikke helt denne sætning: Jag har gått en utbildning.....

Mvh

Cardigan
Certified hypnotist C.I., C.H.
http://milnet.dk
cardigan
Guru
Guru
 
Posts: 532
Joined: June 22nd, 2005, 12:00 am

Postby sandy82 » August 19th, 2005, 7:37 pm

.
Cardigan,

"gå ed" på svensk = "aflægge ed" (løfte, prøve) på dansk.

Her, gå-gått er transitiv på svensk.

Eller, måske skrev Poppee "g" i stedet for "f": jag-jeg har fått en utbildning-uddannelse.

I alt fald, du og Poppee vet meget mer på hypnose end mig!

mvh,

S.
.
sandy82
Guru
Guru
 
Posts: 652
Joined: April 16th, 2005, 12:00 am

Postby poppee » August 21st, 2005, 4:17 pm

I must say, Cardigan. Are you sure your not a scandinavian?

Ja, jag har gått en uddannelse. Jag lärde mig hypnos och en del psykologi. Utbildningen är egentligen 2 år men jag var enbart där för att lära mig hypnos. Nu kan jag det.

Jag lärde mig hypnos för att jag ville använda det på mig själv och på de jag kände, som att gå ned i vikt, sluta röka mm. I utbildningen fick man inte lära sig scen-hypnos eller hur man får ett roligt sexliv. Inget av de två är rumsrent bland hypnoteraputer.

Om du har svårt att tyda svenska kan du använda en skandinavisk ordbok på: http://www.nordskol.org/ordbog/.

Warpmymind hittade jag för 2 år sedan och jag har innan det inte sett kopplingen mellan hypnos-sex-bdsm. Man lär så länge man lever. Jag har provat några av EMGs inspelningar men jag har mest gjort mina egna. Dels till mig själv men också till några i Sverige, en i Norge och en i Danmark. Jag tycker att det fungerar bättre när jag gör egna precis som jag vill att de ska vara.

Vad har du använt för hypnos på dig själv?
poppee
Newbie
Newbie
 
Posts: 7
Joined: July 20th, 2005, 12:00 am

Postby cardigan » August 22nd, 2005, 2:30 am

Ja, hehe, jeg er skam dansker/skandinav. OG normalt er jeg også god til at forstå andre skandinaver (ikke finner), når jeg snakker med dem. Men det er sværere for mig, når jeg skal læse det. På dansk ville din sætning blive til "jeg har taget en uddannelse". Samtidig ville jeg være helt sikker på, at jeg forstod dig rigtigt. Det er nemlig meget sjældent, at man møder en uddannet hypnotisør her (eller andre steder), synes jeg.

Jeg ville gerne have en formel uddannelse til hypnotisør, men jeg tror ikke, at man kan få det herhjemme. Det hænger måske sammen med, at hypnose ikke kun er forbeholdt læger og psykiatere, men at alle kan kalde sig hypnotisør her? Jeg har kigget på nettet og fundet steder, hvor man kan komme på kursus i ca. en uge, men det koster ca. 18.000 dkr, og jeg aner ikke, om jeg kunne lære noget nyt, eller om det blot er en række induktioner man får lov at prøve og så får man måske en mappe med nogle færdige scripts til rygestop, højdeskræk og så videre! Og vigtigst af alt - man får lov at kalde sig autoriseret. Men jeg synes det er mange penge! Jeg kan næsten alt i forvejen.

Det var først for et par måneder siden, at jeg begyndte at eksperimentere med selv-hypnose. Indtil da var jeg af den mening, at jeg ikke kunne blive hypnotiseret. Men jeg prøvede et par scripts på nettet og fandt ud af, at det kunne jeg godt. Jeg har også lavet de fleste ting selv nu, og de virker ret godt. Jeg har bl.a. bearbejdet mit forhold til min mor/bror (det var stærkt problematisk), jeg har arbejdet med mindreværdskompleks, jeg mener selv, at jeg har kureret mig selv for græsallergi, og jeg mener også, at jeg er ved at få mit hår til igen at gro ovenpå hovedet.

Jeg lærte først Warpmymind at kende for et par måneder siden. Jeg havde heller aldrig sat bdsm eller feminisering i relation til hypnose før. Faktisk havde jeg heller ikke troet, at man ville kunne påvirke allergi eller at få hår til at gro. Men ja - man må lære så længe man lever!

mvh

Cardigan
Certified hypnotist C.I., C.H.
http://milnet.dk
cardigan
Guru
Guru
 
Posts: 532
Joined: June 22nd, 2005, 12:00 am

Postby poppee » August 22nd, 2005, 9:11 am

Jag skrev fel när jag frågade om du var skandinav. Frågan var riktad till Sandy eftersom hon (han) är en mästare på språk. Vad jag förstår är svenska/danska inte hennes modersmål. Jag råkade bara skriva ditt namn istället. Slarvigt av mig.

Jag är inte förvånad att du har blivit av med din gräsallergi. Du kan till och med ta bort vårtor med hypnos.

Om jag skulle få cancer skulle jag se hypnos som ett av de viktigaste sätten att bli frisk. Jag skulle inte strunta i cellgifter och annat, men hypnos är ABSOLUT en av de viktigaste sätten att behandla, om inte det viktigaste.

Nu har jag sedan en vecka tillbaka börjat med en egen hypnosbehandling. Jag har spelat in hypnos till mig själv och började den 16/8. I första hand kommer jag att "behandla" mig själv fram till årets slut men jag kommer antagligen att fortsätta efter det.

Den första inspelningen handlade om att öka min motaglighet för hypnos, öka behovet av att bli hypnotiserad och också att glömma bort vad jag lyssnat på. Nästa inspelning började jag att lyssna på idag. Den innehåller samma saker men har en variant på EroticDreams med vilket jag har skrivit om så att jag ska ha drömmar varje natt.

Nästa steg är att börja träna och äta rätt. Jag har också lagt in i inspelningen att hela kroppen kommer att bli en erogen zon och att jag kommer tappa förmågan att ge mig själv orgasm. Det enda sättet att döva mina känslor kommer att vara träning. Det ska väll hjälpa mig att skaffa en kropp jag vill ha. Jag leker med mig själv och det är oerhört spännande att se vart det kommer att leda.

:D
poppee
Newbie
Newbie
 
Posts: 7
Joined: July 20th, 2005, 12:00 am

Postby poppee » August 22nd, 2005, 9:18 am

sandy82 wrote:.
Cardigan,

"gå ed" på svensk = "aflægge ed" (løfte, prøve) på dansk.

Her, gå-gått er transitiv på svensk.

Eller, måske skrev Poppee "g" i stedet for "f": jag-jeg har fått en utbildning-uddannelse.

I alt fald, du og Poppee vet meget mer på hypnose end mig!

mvh,

S.
.


I´t was meant for you, the part that I was impressed. You´r English or American, right? And you can´t speek Swedish, right? Or am I wrong? Can you read all of what I have wrote?
poppee
Newbie
Newbie
 
Posts: 7
Joined: July 20th, 2005, 12:00 am

Postby sandy82 » August 22nd, 2005, 10:24 pm

Poppee, thanks for your kind words! You're right: I am a native English-speaker. I wasn't exposed to a spoken Scandinavian language until I was 21. I studied Latin for six years, and with that came grammar and structure.

If one is interested in Anglo-Saxon England, it's impossible not to be interested in Danish and Old English. People don't realize the similarities that exist to this day. How about six of the seven days of the week? Sun's day, Moon's day, Tiw's/Tir's day, Woden's/Odin's day, Thor's day, Frig's/Frei's day.

Personally, I think we should order statues of Frei to serve as coat-hooks in every school in the U.S. Bible Belt!
sandy82
Guru
Guru
 
Posts: 652
Joined: April 16th, 2005, 12:00 am

Postby Janus » January 21st, 2006, 4:10 am

Hejsan Poppee, Sandy82 & Cardigan
Jag är från Finland, dock svenska som "native tongue"
Har även sett någon här från Tammerfors i Finland
-22C just nu 8O
Janus
Newbie
Newbie
 
Posts: 16
Joined: June 1st, 2005, 12:00 am

Postby Psychedelico » March 16th, 2006, 10:07 am

:D i'm not the only one from finland i see :D
[color=darkblue:f34d3d0651]"If you don't have a dream .. Then you'll never have a dream come true"[/color:f34d3d0651]
[color=red:f34d3d0651]"If you live your dream, you will dream about reality."[/color:f34d3d0651]
Psychedelico
Newbie
Newbie
 
Posts: 10
Joined: March 14th, 2006, 1:00 am

Nordic Countries

Postby Janus » March 22nd, 2006, 8:19 am

Psychedelico wrote::D i'm not the only one from finland i see :D


No ei millään lailla, och samma på svenska :wink:
[img:100553077a]http://static.flickr.com/23/39583875_77489e2c55_o.gif[/img:100553077a]
Janus
Newbie
Newbie
 
Posts: 16
Joined: June 1st, 2005, 12:00 am

Postby railswede » September 23rd, 2006, 5:15 am

Lyfter upp den här tråden.

Nu finns det en till från sverige här. Jag är intresserad av att träffa eller bara prata med någon och få mer erfarenhet inom hypnos.
Jag har varit intresserad av hypnos sedan 20-årsåldern, men aldrig upplevt hur det är att bli hypnotiserad förrän jag hittade hit och provade några filer.
Jag har en hel del övning kvar, men lite verkar fungera. Nu skulle jag vilja uppleva en personlig session och hoppas att någon av er andra som pratar svenska eller annat skandinaviskt språk (inte finska, tyvärr) vill hjälpa mig med den upplevelsen.
Som upplysning kan jag tillägga att jag är 50 år och man.

/Railswede
railswede
Newbie
Newbie
 
Posts: 10
Joined: September 16th, 2006, 12:00 am


Return to Meeting Grounds

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 10 guests